Voor veel mensen betekent Milaan vooral winkelen. Deze geldverslindende activiteit lokt jaarlijks duizenden kooplustigen naar de hoofdstad van Lombardije, die tevens als één van de modehoofdsteden ter wereld wordt gezien. Wie op straat loopt die ziet al aan het winkelend publiek dat men in Milaan erg modebewust is. Slecht geklede mensen vallen meer op in het centrum van Milaan dan mensen die volgens de laatste modenormen op en top gekleed zijn.
Winkelen in Milaan
De laatste mode
Milaan ademt mode. Er worden meerdere grote en kleinere modebeurzen gehouden, grote designers hebben hun thuisbasis in Milaan en in de winkels kun je terecht voor de allerlaatste mode. Tegenwoordig verspreid mode zich veel sneller over de wereld dan vroeger. Nieuwe collecties worden mondiaal uitgezet, waarbij je bijna denkt dat je daarvoor niet naar Milaan hoeft. Toch is dat niet geheel waar, want waar de grote merken wel globaal denken, daar zijn het vooral de kleinere merken in Milaan die wat sneller dan gemiddeld de juiste trends volgen en soms zelfs proberen te zetten. Wie een neusje heeft voor mode en vooral voor wil lopen op de massa die heeft in Milaan nog steeds één van de beste winkelbestemmingen ter wereld te pakken.
Duur?
Aan haute couture hangt een prijskaartje. Dat geldt zeker ook in Milaan. Wie denkt voor een habbekrats de laatste mode te kunnen scoren in Milaan die zit er naast. Het is zelfs zo dat Milaan ten opzichte van andere grote steden wat aan de dure kant is. Mocht je echter confectiekleding willen kopen, dan valt Milaan wel mee. Hoe exclusiever hetgeen is wat je wilt kopen, des te meer je betaalt. Dit is echter een regel die vrijwel altijd van toepassing is, niet alleen op mode of Milaan. Als je in Milaan gaat winkelen bij de grote internationale ketens met confectiekleding of schoenen dan zul je in Milaan ongeveer hetzelfde kwijt zijn in vergelijking tot wat je in andere grote Europese steden betaalt. Het voordeel van Milaan zit hem dan in het feit dat je keuze hebt uit een enorm aanbod binnen een redelijk compact gebied. Het gros van de winkels zit in het centrum van Milaan geconcentreerd, waardoor je serieus je best moet doen om níet te slagen als je hier gaat shoppen.
Uitverkoop
Wanneer je het beste in Milaan kunt gaan winkelen hangt vooral af van je doel. Wil je de nieuwste mode hebben, dan kun je het beste in februari gaan shoppen voor de nieuwe voorjaars- en zomermode. In augustus hangen de rekken vol met de nieuwe najaars- en wintermode. Wie echter voor de koopjes wil gaan die moet een maand eerder naar Milaan reizen. In januari vind de winteruitverkoop plaats en in juli de zomeruitverkoop. Zeker als je er bijtijds bij bent kun je nog een maand of twee tot drie genieten van de kleding die je tijdens de uitverkoop gekocht hebt.
De winteruitverkoop (‘Saldi’) begint normaal gesproken op of rond 7 januari. De uitverkoop duurt maximaal zestig dagen. Gedurende de maand januari zijn de leukste koopjes vaak al snel verdwenen uit te rekken, waarna de minder gewilde artikelen en maten overblijven. In februari zie je vaak dat men nog wat extra korting geeft om de laatste restanten weg te werken.
De zomersale begint op de eerste zaterdag van juli. Ook hierbij geldt dat deze maximaal zestig dagen mag duren, waardoor in de eerste week van september de uitverkoop in Milaan uiterlijk voorbij is. Ook bij de zomeruitverkoop in Milaan geldt dat de beste koopjes vaak in de eerste dagen er al tussen uit gepikt worden. Vanwege de aanwezige toeristen in de omgeving van Milaan (o.a. de grote meren) komt er vaak extra veel publiek op deze uitverkoop af, waardoor de restanten van de zomercollectie in het begin erg snel verkocht worden.
Winkelstraten
De belangrijkste winkelstraten en pleinen liggen in het historische centrum van Milaan. Hoewel er amper winkels te vinden zijn, wordt het Piazza del Duomo wel als het hart van winkelend Milaan gezien. Dat komt omdat een aantal belangrijke winkelstraten uitkomen op het Domplein. Direct aan het plein ligt de mooiste winkelpassage van Milaan: Galleria Vittorio Emanuele II. De indrukwekkende façade lokt je als het ware naar binnen, waar je vooral modewinkels uit het hogere segment aantreft, aangevuld met horeca. Ook al zitten hier misschien niet direct winkels waar je wilt gaan winkelen, je moet Galleria Vittorio Emanuele II alleen al binnenwandelen om van het de pracht en praal te genieten. Het glazen dak zorgt voor een fraaie lichtval op de winkelgevels.
Aan de oostkant van de Piaza del Duomo begint de drukste winkelstraat van Milaan: Corso Vittorio Emanuele II. Deze autovrije straat meet slechts enkele honderden meters, maar telt veruit het grootste aantal shoppers per vierkante meter. Vooral op zaterdag is het erg druk op Corso Vittorio Emanuele II. De winkels in deze brede straat zijn vooral op mode gericht. Over het algemeen zijn het wel grote merknamen die je hier ziet, maar zijn het vaak wel de merken die voor een wat breder publiek bereikbaar zijn. Aan beide zijdes van de Corso Vittorio Emanuele II zijn gaanderijen gemaakt, waardoor je bij slecht weer lekker beschut kunt winkelen. Op de Corso Vittorio Emanuele II komen een paar passages uit. Wie deze overdekte winkelgangen overslaat die zou zomaar een winkel kunnen missen waar nou net dat leuke jasje hangt.
Corso Vittorio Emanuele II gaat via Piazza S. Babila over in Corso Venetia en verderop in Corso Buenos Aires. Deze straten zijn niet autovrij. Beide straten zijn interessant voor mensen die op zoek zijn naar een leuke mix van bekende ketens en lokale winkels. Zowel de Corso Venetia als de Corso Buenos Aires kom je kleine boetieks tegen die je alleen maar in Milaan aantreft. Een ideale gebied om lekker te snuffelen.
Ten zuidwesten van Piazza del Duomo loopt een winkelstraat die wat meer gericht is op een wat jonger publiek: Via Torino. Het gros van de mensen die hier komen winkelen valt in de leeftijdscategorie 15 tot 40 jaar. Dat betekent niet dat het voor mensen boven de veertig geen interessante winkelstraat is, maar het aanbod van jonge en relatief goedkopere mode is hier wat groter dan in de hierboven beschreven winkelstraten.
Vierhoek van de Mode
Een winkelgebied dat een aparte vermelding dient te krijgen op deze pagina is de Quadrilatero della Moda. Letterlijk vertaald betekent dit ‘vierhoek van de mode’. Een bijnaam is ‘Gouden Vierhoek‘ wat een directe verwijzing is naar de prijzen in de winkels en de status van de klanten. Hier komen vooral de mensen die niet op de kleintjes hoeven te letten. Niet iedereen die in Quadrilatero della Moda komt winkelen heeft een inkomen van x-keer modaal. De echte liefhebbers die na serieus sparen een mooie designertas of jurk kunnen kopen die komen ook op dit dure winkelgebied af. In de Gouden Vierhoek staat mode centraal. Grote Italiaanse en internationale designers hebben hier hun winkels. De belangrijkste straten zijn Via Monte Napoleone en Via della Spiga. Andere straten die tot de Gouden Vierhoek behoren zijn Via Manzoni, een deel van Corso Venetia, Via Borgospesso, Via Santo Spirito, Via Gesù, Via Sant’Andrea en Via Bagutta.
La Rinascente
Milaan telt een aantal warenhuizen zoals Excelsior Milano (Galleria del Corso 4) en het veel geprezen warenhuis van Armani (Via Manzoni 31). Hét warenhuis van Milaan is echter al jarenlang La Rinascente, dat aan de noordoostelijke hoek van Piazza del Duomo ligt. La Rinascente biedt verdeeld over zeven verdiepingen een soort van samenvatting van het beste wat Milaan te bieden heeft. Hier vind je mode van grote namen zoals Armani, Versace en Dolce & Gabbana, maar ook meer casual merken zoals Lacoste, Diesel en Guess. Behalve mode hebben ook tassen en andere accessoires veel ruimte binnen La Rinascente. De rest van de winkelruiten wordt besteed aan woninginrichting, design, parfums en cosmetica. Mensen die van lekker eten en drinken houden die moeten naar de bovenste verdieping gaan. De gehele zevende verdieping is ingericht met prachtige levensmiddelen, lekkernijen en verschillende plekken waar je kunt genieten van een aangenaam gerecht met een bijpassend drankje. Het dakterras van La Rinascente biedt een fraai uitzicht op de Dom van Milaan.
Outlets
Milaan is omringd door outlet factory stores, waar je vooral kleding, schoenen en accessoires met hoge kortingen kunt kopen. Om deze outlet winkels te bereiken moet je wel in de auto stappen, omdat ze veelal tientallen kilometers buiten Milaan liggen. Een uitzondering is Il Salvagente. Deze outletwinkel zit sinds 1978 in Milaan en behoort tot de bekendste outlets van Italië. Il Salvagente is te vinden aan Via Fratelli Bronzetti 16 en is zes dagen per week geopend (maandag t/m zaterdag). Il Salvagente ligt op enkele minuten rijden van Linate Airport en van het centraal station van Milaan.
Een chique outlet is Fidenza Village. Dit is een echt outletdorp, waarbij er sprake is van meer dan honderd winkels. Het gaat vooral om designermerken, waarbij de kortingen op kunnen lopen tot maar liefst zeventig procent. Fidenza Village ligt halverwege Milaan en Bologna.
Ten noorden van Milaan, net over de Zwitserse grens, ligt Foxtown Factory Store. Deze outlet mall is duidelijk geïnspireerd op de Amerikaanse outletmalls. Je koopt hier merkkleding met kortingen die variëren van 30 tot 70 procent. Houd er wel rekening mee dat je hier met Zwitserse francs moet betalen. Wie niet wil wisselen die kan ook gewoon met de gangbare creditcards betalen. Foxtown telt bijna tweehonderd winkels, die meer dan 250 merken vertegenwoordigen. Behalve outlet winkels heb je hier ook zeven bars en restaurants en zelfs een casino. Foxtown ligt op ongeveer dertig kilometer van Milaan.
Andere outlet malls en villages in de buurt van Milaan zijn Serravalle Designer Outlet (> 300 merken, op een uur rijden van Milaan) en Vicolungo The Style Outlets (ongeveer 150 winkels, op een half uur rijden van Milaan).
Dagtrip naar Serravalle Outlets
Bezoek de Serravalle Outlets op een daglange winkeltrip vanuit Milaan. Europa’s grootste winkelcentrum ligt op slechts een uur afstand van de modehoofdstad van Italië. Profiteer van kortingen tot wel 70 procent op alle grote Italiaanse designermerken!
Boek de dagtour naar Serravalle Outlets via onze partner GetYourGuide
+ gratis annuleren tot 24 uur van tevoren
+ geprinte of mobiele voucher geaccepteerd
+ retourtransport vanuit Milaan
+ duur 8 uur
+ directe bevestiging